søndag 12. juni 2011

Hektisk i Hakkebakke(spette)skogen

Det er travle dager i spetteskogen. Innenfor en radius på 30 meter hekker både flaggspett og grønnspett. I fjor hekket hvitryggspetten innenfor samme område, faktisk i nabotreet til grønnspetten. I år har jeg tilbrakt mye tid i spetteskogen. Jeg har sittet åpent i god avstand fra reirhullene i timesvis og fulgt med på aktiviteten til de to spettene. Etterhvert er de blitt fortrolig med min tilstedeværelse og nærmest overser meg fullstendig.


Jeg har alltid vært glad i spettene. Synes disse fuglene har en spesiell aura. Det blir bare korte glimt i det den letter og forsvinner mellom trestammene,  gjerne med høylytt varselrop. Bildene viser grønnspett, hvitryggspett og nederst typisk spor etter matsøk fra hvitryggspetten.

1 kommentar:

  1. Hei Torbjørn, og takk for sist. Trivelig å snakke med deg på Jæren. Jeg falt for bildet her av Grønnspetten. Enkelt og skarpt av en fugl jeg synes det er vanskelig å komme innpå. Enig med deg i beskrivelsen av spettene.
    Mvh Helge.

    SvarSlett