torsdag 31. januar 2013

På livet løs

Om minken er modig eller bare skvett dum, kan nok diskuteres. I det jeg runder en sving på E39, blir jeg var noe jeg oppfatter som plastavfall midt i veibanen, noe grått og svart som blafrer i den kraftige vinden. Altfor sent ser jeg at det er en mink som drar på en ihjelkjørt hare. En unnvikelsesmanøver var umulig, ettersom jeg da måtte ha lagt bilen i venstre kjørebane i en uoversiktelig sving, ren galskap.

Det blir til at jeg dundrer over minken uten å bremse ned, i håp om at den ikke rekker å rote seg under hjulene. Det er umulig å se om det gikk bra ved hjelp av speilene, så jeg snur og kjører tilbake for å se hvordan det gikk. Og joda, uanfektet av 7 tonn i 80 km/t, sliter minken trassig på haresteika. Ikke et hår i pelsen var så mye som i ulage!

Velfortjent haresteik

Etter å ha parkert på veiskuldra, ga jeg minken en hjelpende hånd, lempet haren bort fra veien og tok betalt i form av noen portretter av en noe stresset, men skrubbsulten hardhaus.


18 kommentarer:

  1. Kjempeflott fangst både for mink og for fotograf!

    SvarSlett
  2. Fantastisk historia ! ...o bilder fick som tack!

    SvarSlett
  3. Och han gav dig bra betalt! Så fina bilder och en trevlig blogg jag inte besøkt tidigare

    SvarSlett
  4. Artig historie og fine bilder. Minken er en tilpasningsdyktig krabat.

    SvarSlett
  5. Morsom sak det det, flott at det endte godt! Flotte bilder fikk du også!

    SvarSlett
  6. What a great photos, compliments.
    Greetings Irma

    SvarSlett
  7. Väldigt bra bilder på minken. Gillar den första bilden mest då minken ger en härlig reaktion :=)

    SvarSlett
  8. Fina bilder av minken och trevlig läsning. Att den klarade sej!

    SvarSlett
  9. En pen serie av minken. Ikke alle som er like begeistret av denne i Norsk natur.

    SvarSlett
  10. Takk for kommentarer. Fint at dere liker innlegget:)

    SvarSlett
  11. utrolig historie og flotte bilder

    SvarSlett
  12. En unik opplevelse i møte med minken og gode bilder fikk du også.

    Ottar

    SvarSlett
  13. Hvilken spennende opplevelse. Bra bilder fikk du også.

    SvarSlett
  14. Minken er virkelig en tøffing. Utrolig morsom og spennende lesning, med gode bilder til!

    Knut Børge

    SvarSlett
  15. Herlig forhistorie til bildene! Likte særlig åpningsbildet her :-)
    Rune

    SvarSlett
  16. Så fint at du kunne være til hjelp :) Festlig historie og fine bilder ble det også .

    SvarSlett
  17. Jøss, virkelig en hardhaus, artig historie

    SvarSlett
  18. Det betalte seg da! Nydelig portrett av den fikk du. Flott historie til bildene.
    Fra Hilda

    SvarSlett