tirsdag 9. juli 2013

Smålom i drift




Hver gang jeg har besøkt lomtjønna, kjører jeg forbi reirplassen ved motsatt bredd av der jeg har satt opp kamuflasjen, bare for å se om den forsatt ligger på egg. Reiret ligger bare 20 meter fra en bilvei. For en drøy uke siden, reagerte jeg på at noe ikke stemte. Lommen lå på reiret, men ikke på samme sted som tidligere. Reiret viste seg å ligge på ei flytetorv som drev med vær og vind ute på tjønna. Nå var reiret drevet fem, seks meter siden sist.

I går lå ingen lom på reiret, begge lå og hvilte ute på vannet, den ene bare et par meter fra reirtorva. Jeg så ingen unger, men regner med at de lå gjemt inne i sivet inærheten.

Utpå kvelden kom begge lommene svømmende tett forbi kamuflasjen, og tillot litt portrettfotografering. På det nærmeste var de bare to meter unna. Dårlig kameravinkel og urolig vannflate ødela for de store bildene, men morro lell!







7 kommentarer:

  1. Beautiful bird. Great images.. Cheers.

    SvarSlett
  2. De er så fine i praktdrakt, flotte bilder du fikk.

    Ottar

    SvarSlett
  3. Järnspikar så snyggt foto. Du har verkligen fått fram fågeln skönhet/brita

    SvarSlett
  4. Hej!
    Fantastiska bilder på smålommen som är så fin.
    Ha en fin fortsättning på veckan
    /Ingemar

    SvarSlett
  5. Skarpe og fine bilder av smålomen som altså har laget seg et "mobilt reir"! En urolig, lys vannflate kan ofte være ødeleggende for slike bilder men jeg syntes du har kommet bra fra oppgaven. En flott opplevelse når du får de så nærme som her. Selv ligger jeg for tiden ofte ved et storlomvann der de som oftest holder seg på for lang avstand for nærbilder med det utstyret jeg har.... :)

    SvarSlett
  6. Mooie serie het is voor mij nieuw ik ken deze vogel niet lieve groetjes Danielle

    SvarSlett
  7. Så vacker den är!!! Snyggt fotograferat!

    SvarSlett